Od kilku dni pasażerowie wsiadają do pociągów z nowego peronu stacji Ülemiste w Tallinie. To punkt początkowy Rail Baltiki w Estonii.
Nowy peron – o długości 230 m i szerokości 9,3 m – obsługuje kolej szerokotorową (1520 mm) i pociągi Elronu. Istniejąca linia musiała zostać
przebudowa i przesunięta, by zrobić miejsce linii 1435 mm, która ma połączyć Kraje Bałtyckie z Polską i tym samym – europejską siecią kolejową.
Pasażerowie korzystają z nowego peronu od 12 czerwca. – Terminal Ülemiste będzie łączyć kolej o dwóch rozstawach, linię tramwajową, przejścia piesze i przejazdy rowerowe, a także dworzec autobusowy z sześcioma stanowiskami – mówi Anvar Salomets, szef Rail Baltic Estonia.
Peron nie ma jeszcze docelowego zadaszenia. Cały terminal, zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects i estońską firmę Esplan, ma być gotowy w 2028 r. Terminal będzie się wznosić na wysokość 2 m, a jego główna część znajdzie się nad torami. Niedawno podpisano umowę na
budowę nadziemnej części dworca.
Nowa normalnotorowa linia ma być przejezdna w 2030 r. Łącznie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h.